Milan Kryl

Kryl Blog - RSS

Příběhy (ne)obyčejné makro fotografie Milana Blšťáka

04. 07. 2006 - 07:31

Odkrytí miniaturního světa přírodních útvarů, malých vodních zázraků nebo detailů ledového království. To vše nabízí neobyčejná kniha makro fotografií Milana Blšťáka. Překrásné fotografie za sebou skrývají i několikahodinová pátrání, dlouhé a pečlivé přípravy a následně i konečné pořízení snímku. Ano, tak se většinou dá dopracovat k překrásným fotografiím. Své postřehy a zkušenosti se autor snaží předat ve své knize.

Známé i neznámé

Příběhy neobyčejné makrofotografieV osmi ohlédnutích seznamuje čtenáře postupně se záběry od roku 1997, které jsou součástí výstavních kolekcí MACRO I-IV a právě vznikající kolekce MACRO V. Některé z fotografií jsem již potkal v časopise Photolife a mám tušení, že se některé objevily i v předchozích recenzovaných knihách nakladatelství Zoner Press.

Vypadnout, vypnout, vnímat

Tři důležité body, které je potřeba dodržovat nebo nemá smysl ani vyndávat fotoaparát z batohu. Každý občas potřebuje odpočinek a klid, tak je třeba vypadnout do přírody. Kromě změny místa je třeba také změnit myšlení a vypnout. A posledním důležitým bodem pro fotografování je vnímaní. Pozorujte, co se děje okolo Vás, i když se to z dálky nemusí zdát, zkuste přijít blíž a podívat se na detaily. Třeba právě objevíte zajímavý a kouzelný záběr, kterých je v knize plno. A pokud by se Vám při každé vycházce nedařilo, nezoufejte si a relaxujte.

Jednotlivá ohlédnutí

V prvním ohlédnutí autor popisuje, kdy přesně se začal o makrofotografii zajímat. Jak postupně objevoval tajemství detailů a jak do nich začal pronikat. V druhém ohlédnutí je sbírka snímků zobrazujících fyzikální zákony a jejich zdánlivé výjimky. Ve třetí kapitole najdete důkazy toho, že je velmi důležité pořádně pozorovat okolí a hledat záběry. Čtvrté a páté ohlédnutí se snaží hledat filosofii focení, krásu a barvy. Páté ohlédnutí je extrémní, při fotografování těch nejzajímavějších snímků je docela často potřeba extrémních podmínek. Dlouhé hodiny trpělivě proležené na karimatce u zasněženého potoka nebo jen vytrvalé a opatrné hledání kapek uvíznutých v dešti na listech či květech s foťákem v prokřehlých rukách. Předposlední ohlédnutí se snaží překračovat hranice. Dosahovat většího a většího zvětšení, které se ustálilo na vyváženém poměru 1:1 až 4:1. Větší zvětšení již poruší rovnováhu světla, hloubky ostrosti, vzdálenosti od předmětu a stability fotoaparátu. Poslední kapitola obsahuje snímky vyprávějící příběhy.

Příjemné pocity z celé knihy

Některé snímky berou dech, u některých je vidět hned na první pohled, že jejich pořízení zahrnovalo notnou dávku trpělivosti, citu, zkušenosti a štěstí. U několika jsem se zastavil na velmi dlouho, ani podle názvu obrázku se mi nepodařilo ve snímku najít, co tam viděl autor. Možná za to může chybějící popis či moje nedostatečné schopnosti abstrakce, nicméně i tak jsem z nich měl příjemné pocity a to je nejdůležitější. Stačí, když si na fotografii každý divák nalezne to své. Pokud se chcete zajímat blíže o makro či jste už začali, ale nedaří se Vám hledat zajímavé motivy, zkuste se inspirovat touto knihou.

 

Tip: Nevíte čím obdarovat nejbližší? Nechte je napsat Ježíškovi.